http://tarjomearvand.ir/templates/sj_stabwall/images/logo-loading.png

نکات طلایی برای طراحی و اجرای پرسشنامه

نکات طلایی برای طراحی و اجرای پرسشنامه

 نکات مهم و طلایی برای طراحی و اجرای پرسشنامه وجود دارد که با خواندن آن ها می توانید تفاوت یک پژوهش در سطح ابتدایی را با یک پژوهش اصیل متوجه شوید، در این مقاله به طور مختصر به آنها می‌پردازیم.

 رعایت یا عدم رعایت این نکات می‌تواند باعث شود که پژوهش شما سرانجام در مجلات مشهور و وابسته به دانشگاه های معتبر منتشر شود یا برعکس از مجلات و روزنامه های زرد و بی اعتبار درآورد.

  1. پژوهشگران نباید از همان اول به طور مستقیم به سراغ اصل مطلب و پرسش سوالات خود بروند.
  2. از عباراتی که در یک صنف و شغل خاص ایجاد شده و به کار می روند استفاده نکنید.
  3. باید تلاش کنید که هر لحظه تنها یک سوال از مخاطب خود بپرسید.
  4. عبارت هایی که بار منفی دارند را به صورت تودرتو استفاده نکنید.
  5. تعصب را به حداقل برسانید.
  6. سوالاتی که امکان دارد باعث ناراحتی فرد شود به طور کنترل شده باید بیان شود.
  7. سوال هایی که قصد دارید آنها را بپرسید از آسان به سخت دسته بندی کنید.

 در پایان کار، زمانی که فرد پاسخ دهنده پرسشنامه را تکمیل و تایید نهایی را می‌زند پژوهشگر باید در صفحه آخر به طور مجدد از شرکت‌کننده تشکر به عمل آورد و سپس نام خود، تلفن تماس و در صورت لزوم ایمیل را ذکر کرده و به ایشان اعلام کند که اگر در باب پرسشنامه سوالی داشتند از طریق آنها با ما تماس بگیرند.

مواردی که ذکر شد از پر کاربرد ترین نکات برای طراحی و اجرای پرسشنامه بود امید است که با توجه به آنها و رعایت این نکات بتوانید نتایج خوبی را کسب کنید.

 

نگارنده : مریم فتاحیانفر

جهت مشاوره و سوال پیام بدید

--پاسخگویی در واتساپ
Close and go back to page